Czym jest literatura piękna? Co to za utwory literackie? Książki należące do tego gatunku to wszystkie tytuły, które mają wartość artystyczną. Są to zarówno powieści psychologiczne, obyczajowe, jak i romanse, kryminały, horrory, thrillery i książki fantastyczne. Wysokie walory artystyczne sprawiają, że klasyka literatury pięknej oraz nowości należące do tego gatunku cieszą się dużym uznaniem wśród miłośników dobrej książki.
Literatura piękna polska i obcojęzyczna
Mistrzowie literatury pięknej stworzyli przez lata setki dzieł, które wydrukowano w tysiącach egzemplarzy na całym świecie. Wiele kultowych książek trafiło do kanonu lektur szkolnych. Klasyka literatury polskiej i obcojęzycznej to przede wszystkim liczne książki obyczajowe, które rozwijają słownictwo, kształtują światopogląd i pozwalają poznać realia życia ludzi w różnych czasach. Warto przeczytać liczne sagi rodzinne, a także dzieła literackie traktujące o ludzkiej psychice, które wciągają na wiele godzin. Warto także sięgnąć po kultowe kryminały i thrillery słynnych pisarzy, którzy w ciągu życia stworzyli nawet kilkadziesiąt różnych powieści. Część z nich trafiło na ekrany, dlatego czytelnik może porównać książkowy pierwowzór z filmową adaptacją.
Klasyka literatury polskiej obejmuje powieści dla czytelników w każdym wieku. Z kolei wśród nowości znajdą coś dla siebie przede wszystkim młodzi czytelnicy, którzy szukają książek opowiadających o bieżących problemach społecznych. Dzięki nim mogą dowiedzieć się więcej o życiu na emigracji i poznać perypetie bohaterów, którzy postanowili zamieszkać poza granicami Polski. Ponadto do współczesnej literatury pięknej należą książki opowiadające o życiu bohaterów ze społeczności LGBT.
Czym jest literatura piękna – najważniejsze cechy
Cechy literatury pięknej sprawiają, że wyróżnia się na tle literatury użytkowej w sposób, który uniemożliwia pomylenie obu gatunków. Powieść obyczajowa lub romans w niczym nie przypominają podręcznikowych i encyklopedycznych treści. Przedstawiają subiektywną wizję autora na jakiś temat, a ich fabuła jest fikcyjna. Literatura piękna ma na celu niesienie przyjemności i rozrywki, wzruszanie, skłanianie do refleksji, a także rozbawianie. Dzięki temu nowości oraz klasyki literatury pięknej cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem miłośników książek.
W gatunku, jakim jest literatura piękna, cechy charakterystyczne powinno się rozpocząć od tych, które są jej głównymi wyróżnikami, czyli od: fikcji literackiej i obecności narratora. Fikcyjne wydarzenia i postaci pozwalają lepiej zrozumieć, co to jest literatura piękna. Dzieła literackie w tym gatunku są wytworem wyobraźni autora. Nawet gdy przypominają wydarzenia prawdziwe, a tło dla fikcyjnych bohaterów stanowią zdarzenia historyczne, cała fabuła jest wymyślona. To główna cecha, która odróżnia dzieła literatury pięknej od literatury faktu i naukowej. Narrator może być z kolei pierwszoosobowy z ograniczoną wiedzą, jak i trzecioosobowy, wszechwiedzący.
Beletrystyka zagraniczna i literatura piękna polska zawierają liczne opisy uczuć bohaterów, które pomagają czytelnikom utożsamiać się z postaciami i lepiej rozumieć ich zachowanie. Język stosowany przez autora jest finezyjny i kunsztowny, dlatego wzbogaca słownictwo odbiorcy treści i pozwala mu lepiej wczuć się w klimat powieści. Ma to szczególne znaczenie w powieściach historycznych lub opisujących życie wybranej społeczności, np. polskich chłopów z XIX wieku.
Mistrzowie literatury pięknej – Wydawnictwo FOKSAL
Jeśli chodzi o dzieła należące do gatunku literatura piękna, przykłady najlepszych autorów można mnożyć. Do współczesnych mistrzów literatury pięknej należy m.in. Zyta Rudzka, która współpracuje z wydawnictwem W.A.B. Była finalistką konkursu o Nagrodę Literacką Nike 2019. Do grona najlepszych prozaików w gatunku literatury pięknej należy też Milan Kundera. Jego słynna powieść „Nieznośna lekkość bytu” do dziś jest chętnie czytana, a jej treść nie traci na aktualności.
Mistrzowie literatury pięknej to również Vladimir Nabokov i Neal Shusterman. Nabokov przeszedł do historii jako twórca słynnej „Lolity”, kontrowersyjnego dzieła o miłości i pożądaniu dojrzałego mężczyzny do 12-letniej dziewczynki. Neal Shusterman jest z kolei współczesnym autorem, który tworzy poczytne książki dla młodzieży i młodych dorosłych. Jego powieści często przedstawiają apokaliptyczną wizję świata, by skłonić młode pokolenie do refleksji.
Opis:
Chmielarz i Ćwiek znowu razem!
Marcin Lorenc ma napisać książkę. Większość życia przepracował jako korespondent wojenny. Jeździł po świecie, z jednej strefy konfliktu do kolejnej, niejednokrotnie się przy tym narażając i patrząc śmierci prosto w oczy. Żadna wojna nie mogła go jednak przygotować na to, co czekało na niego w pewnej bytomskiej kamienicy.
Czy raczej kto! Nieśmiała telefoniczna wróżka (łamane na sex workerka, także telefoniczna), ekipa budowlana, której szefowa zdradza objawy niezdrowej obsesji na punkcie owoców, gangster zadający krępujące pytania na temat sensu życia, bizneswoman, której w głowie tylko grzyby, a także narwani twórcy gier komputerowych. I wreszcie... duch człowieka, który bardzo, ale to bardzo chciałby wiedzieć, kto tak właściwie go zabił.
A podobno Bytom to najmilsze miasto w Polsce!
Opis:
Japoński comfort-read z urzekającej serii Kawiarnia pod Pełnym Księżycem, którą pokochała Polska!
Energia gwiazd otwiera drzwi do ludzkich serc.Według wierzeń Neptun wywiera silny wpływ na sny, kreatywność i rzeczy ukryte. Ma szczególny powód, by pomagać tym, którzy do Kawiarni pod Pełnym Księżycem trafiają. Podczas Bramy Lwa do kawiarni na kółkach prowadzonej przez koty o gwiaździstych oczach przybywa piękny wysłannik Neptuna o imieniu Sala. Jego wyjątkowym darem jest obdarzanie ludzi snami i otwieranie ludzkich serc. Co się wydarzy w domu rodzinnym Satsuki, która wraca, by przedstawić matce swojego chłopaka? Jaką prawdę o przeszłości nieoczekiwanie odkryje? Co łączy kryzys twórczy pisarza Futakigusa z pobytem Fujiko w szpitalu?Kolejna część "Kawiarni pod Pełnym Księżycem", która odkrywa aspekt wielowymiarowości i wzajemnego oddziaływania na siebie różnych rzeczywistości, a także podkreśla znaczenie wierności samemu sobie i rozpoznawania własnych uczuć. Poznaj trzy zasady i wskocz na falę szczęścia, by twoje pragnienia spełniały się, ot tak, bez wysiłku!
Opis:
"Szybko znalazłam swoje miejsce w tej powieści. Tak jakbym w jednym z sąsiednich domów wsi otworzyła na oścież okno, usiadła na jego parapecie i przyglądała się ruchowi tej narracji zanurzona w zapachach, odgłosach, słońcu pracującym na skórze. To dla mnie opowieść w dużej mierze o zamieszkiwaniu, wchodzeniu we wspólnotę, a także o wykluczeniu. Autor przykłada do mojego oka kalejdoskop i mówi: patrz.
A ja od początku powieści do końca podążam za dynamiczną zmianą optyki, głosów i poznaję różne odmiany głodu."
Małgorzata Lebda
"Czy możliwa jest powieść-głód? Autor wypracował niecodzienną poetykę własną. Poetykę głodu. Narrator nie pożera świata, lecz wchodzi we wszystko, co napotyka: wnika w ludzi, w ogród, las, dom, sprzęty. Myśli ich myślami, czuje ich emocjami, opowiada ich funkcje. Przechodzi jak głodny duch od jednego bohatera do drugiego i zaplata całą opowieść. Jego narracyjna wędrówka zaczyna się od śmierci, a kończy na pogrzebie. Nie ma tu jednak żadnej tezy, jest natomiast odkryty przez autora na własny użytek, stały konflikt formy i wielości, planu i bałaganu, pragnień i osobności. Głód łączy to wszystko, ale i pochłania. Literacki pomysł Macieja Dudy zaciekawia, zmienność perspektyw budzi uznanie, a nieustępliwość wciąga."
Przemysław Czapliński
"Tę zmąconą firlejką historię opowiada zdziwiony narrator. Lubi podrzucać książki do gminnej biblioteki, wprawiając w ruch cudze wizje. Próbuje wytyczać granice wsi, którą niegdyś zamieszkiwali Niemcy. Domyśla topografię, biografie sąsiadów, biocenozę ogrodu i lasu; smaki i zapachy. W starych zeszytach odkrywa archiwum afektów. Powściąga je krótkimi zdaniami. W przedmiotach i tkaninach dostrzega rzemieślniczą sprawność. Tytułowy głód trawiący bohaterki i bohaterów – idący z brzucha i lędźwi – nie ustaje ani teraz, ani po śmierci. Tej zasadzie podlega każdy i wszystko. Piękna, skupiona, baśnio-realna proza."
Inga Iwasiów
Opis:
Osierocona Mary trafia pod opiekę wuja, który mieszka w ogromnej posiadłości. Na jej terenie znajduje się zamknięty ogród owiany tajemnicą, a osamotniona dziewczynka postanawia się do niego dostać. Tak zaczyna się niesamowita przygoda, która zmieni życie wielu osób.
"Tajemniczy ogród" od ponad stu lat oczarowuje kolejne pokolenia czytelników. To wzruszająca historia o niezwykłej mocy przyjaźni i natury. Powieść należy do klasyki literatury dziecięcej.
Opis:
Idiota Fiodora Dostojewskiego to jedna z najważniejszych powieści literatury światowej. Z właściwą sobie precyzją autor odkrywa przed nami mroczne zakamarki ludzkiej natury: intrygi, hipokryzję, cynizm, zestawiając je z czystym sercem głównego bohatera.
Książę Lew Myszkin po powrocie z sanatorium zostaje wciągnięty w burzliwe życie wyższych sfer, wypełnione namiętnościami, konfliktami i grami interesów. Oto tytułowy idiota – ufny, naiwny, dobrotliwy. Jak potoczą się jego losy w bezwzględnym świecie XIX-wiecznego Petersburga?
Opis:
Cieszący się powszechnym uznaniem profesor Rafał Wilczur w wyniku pobicia traci pamięć i zaczyna włóczęgę przez kraj. W Radoliszkach udaje mu się uleczyć syna miejscowego gospodarza, czym zyskuje podziw w oczach lokalnej społeczności. Jednak kiedy miejscowy lekarz oskarża go o nielegalne prowadzenie praktyk, Wilczur trafia do więzienia.
Opis:
Stracone złudzenia to historia dwóch młodzieńców, którzy próbują szczęścia w bezwzględnych realiach Paryża XIX wieku. Poeta-dziennikarz oraz jego przyjaciel, początkujący przedsiębiorca, z wielkim entuzjazmem i wiarą ruszają po swoje marzenia. Wkraczają w świat rządzony pieniędzmi i regułami rodzącego się właśnie kapitalizmu. Jak potoczą się ich losy?
Utwór stanowi serce cyklu Komedia ludzka – znajdziemy tutaj większość bohaterów, którzy pojawiają się również w pozostałych powieściach.
Opis:
Jedno z najoryginalniejszych dzieł literatury polskiej.
Opowiadania zawarte w tych dwóch zbiorach wyróżniają się niepowtarzalną formą, hipnotyzującym językiem oraz surrealistycznymi opisami, które skłaniają do refleksji o przemijającej rzeczywistości. W tej lirycznej prozie odnajdziemy wyjątkową panoramę społeczną małego miasteczka oraz jej mieszkańców, pokazaną z perspektywy młodego chłopaka i jego rodziny.
Opis:
Wtedy jednak uważałam, że tak właśnie postępują ludzie. Nikogo nie obchodzi, co masz do powiedzenia, jakie marzenia w tobie tkwią, jakie masz przekonania, co sobą reprezentujesz. Odbicie pokazywało szczupłą, nad wyraz młodą dziewczynę, zmęczoną na twarzy, z długimi włosami już od kilku lat farbowanymi na czekoladowy brąz.
Karykatura to opowieść o dziewczynie, która dąży do perfekcyjnego wyglądu. Ma tak zaburzony obraz siebie, że nie widzi, jaką krzywdę sobie robi. Jest w stanie poświęcić wiele, aby choć trochę zbliżyć się do swojego wyobrażenia piękności. Zderza się jednak z życiem, próbuje odnaleźć jakąkolwiek prawdę w sztuczności, którą się otacza.
Dopiero kiedy poznaje człowieka, który nie ocenia jej przez pryzmat ciała, zaczyna dostrzegać, co jest naprawdę ważne.
Opis:
Opowieść o opiece nad bliskimi i o najtrudniejszym wymiarze miłości.
Aurelia pracuje w szpitalu i zajmuje się osobami w stanie wegetatywnym. Wiele się zmienia, kiedy w placówce pojawia się nowy lekarz. Emil wprowadza nowatorskie metody badania sprawdzające, czy pacjenci, którzy nie mogą reagować na bodźce zewnętrzne, wciąż zachowują świadomość.
Dla Aurelii jest to początkowo bardzo trudna sytuacja – zwłaszcza, że jedną z pacjentek jest jej córeczka.
Każda z tych osób miała za sobą historię, normalne życie, zmienione w coś nie do wyobrażenia. Kiedy Aurelia myślała o zamkniętych w pułapce umysłu świadomościach, ogarniało ją przerażenie. Ciało nie działało, ale mózg, osobowość, człowiek mógł pozostać żywy. Gdzieś tam w środku, daleko.
Opis:
Losy dwóch Polaków i dwóch Rosjan splatają się ze sobą w trakcie podróży nad Bajkał.
Siergiej jest przyjaźnie nastawiony do Polski, za to Timur jest wychowany na sowieckiej wersji historii. Ma pretensje do Polski o to, że nie chciała być w sojuszu ze Związkiem Radzieckim, że przez nią jego kraj się rozpadł. Oskarża Rafała o kłamstwo, gdy ten mówi, że żołnierze Armii Czerwonej zabierali Polakom zegarki. Takie z kopertką. Taki, jaki on sam, Timur, dostał od swojej ukochanej żony.
Kiedy ginie zegarek Rosjanina, ten zaczyna popadać w obsesję. Uważa, że to Polak mu go ukradł w ramach zemsty za dawne czasy. A to czyni ich dalszą, wspólną podróż jeszcze bardziej skomplikowaną…
Opis:
Trzynaście opowiadań pokazujących różne oblicza człowieczeństwa. Uwięzieni przez życie bohaterowie bezskutecznie szukają dróg, którymi mogliby uciec. Rutyna i powtarzalność zabija ich marzenia, a frustracja wyłania się niespodziewanie na każdym kroku. Niekiedy egzystencję rozjaśniają przebłyski ulotnego szczęścia, które olśniewają tylko po to, by znów się rozpłynąć.
Opis:
Dom na wzgórzu, który zamieszkują stare meble, obrazy i koty, a ciche duchy śpią w kącie pokoju. Są tu Babcia Szelma, która nie uciekła z cyrkiem, Prababcia Koza i wiecznie zadowolony Dziadziuś, jest Matka, która koloruje ulice, i Ojciec na wojnie z lisami. Są okna z rozległym widokiem na przepaść, a w ich szybach odbijają się stracone życia czterech pokoleń, naznaczonych podobnymi traumami. Jedynie utalentowany Leo ma szansę uciec z odwiecznego kręgu porażek, gdyby tylko udało mu się coś skończyć. Gdyby nie klątwa Lisiego Wzgórza. Gdyby nie był sennym, smutnym chłopcem z rozmarzonymi oczami, który gubi się w zbożu.
Opis:
Powieść irlandzkiego pisarza, wydana po raz pierwszy u schyłku epoki wiktoriańskiej, należy do światowego kanonu literatury pięknej. Portret Doriana Graya porusza ponadczasowe tematy piękna, młodości i sztuki oraz moralności i konsumpcyjnego podejścia do życia.
Opis:
W alpejskiej wiosce, jakby stworzonej do idylli, dwie młode kobiety szukają szczęścia. Obie są robotnicami, obie wierzą, że dzięki odpowiedniemu mężczyźnie ich życie się odmieni. I obie przegrywają: i ta, która wybiera małżeńską wygodę i stabilizację, i ta druga, idealistka, dla której najważniejsza jest wielka miłość. Czyżby zatem typowa „powieść kobieca”? Nic podobnego. Elfriede Jelinek przewrotnie wykorzystuje konwencję romansu, by ukazać drugie dno dążeń i motywacji bohaterek, ich na wskroś polityczny charakter. „Opisuję związek między mężczyzną a kobietą jako heglowską relację między panem i niewolnikiem – mówi Elfriede Jelinek. – Dopóki miarą wartości seksualnej mężczyzny będą praca, sława i bogactwo, a kobiecie jako źródło siły pozostanie tylko jej ciało, młodość i uroda, nic się nie zmieni”.
Opis:
Czy zawsze można wierzyć własnym oczom?
Anna Fox straciła wszystko: szczęśliwą rodzinę, pracę oraz zdrowie. Od miesięcy nie postawiła stopy za progiem domu. Całe dnie spędza w Internecie, przed telewizorem lub szpiegując sąsiadów za pomocą aparatu fotograficznego. Pozbawiona własnego życia coraz bardziej zaczyna przeżywać cudze…
Najwięcej uwagi poświęca Russellom, rodzinie nowej w tej okolicy i tak podobnej do tej, którą jeszcze niedawno sama miała. Jednak pewnej nocy widzi coś, czego nie powinna oglądać. Jej świat się rozpada, a na jaw wychodzą szokujące sekrety.
Co jest prawdą, a co zmyśleniem? Kto jest w niebezpieczeństwie, a kto panuje nad sytuacją? W tym piekielnie wciągającym thrillerze nikt – i nic – nie jest tym, czym się wydaje!
Pozycja obowiązkowa dla miłośników thrillerów!
Opis:
Nowa powieść autorski bestsellerowej trylogii „Saga o ludziach ziemi”!
Fascynująca historia rodziny, która szukała swojego miejsca na ziemi.
Ludka nigdy nie wie, gdzie będzie jutro jadła i spała. Józka, żona rybaka podróżującego od jeziora do jeziora, raz po raz ląduje z dziećmi w zrujnowanych chałupach. Ina, najmocniej z nich zakorzeniona, wkrótce będzie musiała ruszyć w drogę. Trzy kobiety z kolejnych pokoleń przemaszerowują przez powstania i wojny, usiłując utrzymać rodzinę w komplecie. Ich oczami obserwujemy rzeczywistość pierwszej połowy XX wieku – sławojki i szable, witaminy i zarazki, duchy i koniokradów, objawienia i wysiedlenia.
Opis:
Nowe, filmowe wydanie kontynuacji „Emigracji” Malcolma XD!
Malcolmowi i Stomilowi udało się wyrwać ze szponów śmierci czającej się na polach kapusty i powrócić do ojczyzny. Tylko co dalej? Studia? Praca? Bezrobocie? Uniwersytet życia? Największy fenomen polskiego rynku literackiego powraca z nową powieścią. Tym razem osadzonej w mieście stołecznym Warszawa i przyległościach. O edukacji, rekinach biznesu, incelach, wariacikach, dzikim wschodzie, pionierach polskiej klasy średniej i arabskich szejkach w zajazdach przy autostradzie.
Serial na podstawie książki możecie oglądać na platformie Canal+. W obsadzie znaleźli się m.in. Tomasz Włosok, Michał Balicki, Jan Frycz, Sebastian Stankiewicz i Wojciech Mecwaldowski.
Opis:
W Wiośnie głos Ali Smith przesycony jest nadzieją. Trzecia, po świetnej Zimie i rewelacyjnej Jesieni, część głośnego cyklu Pory roku to pełna uroku opowieść o związkach międzyludzkich i nadziei na lepsze jutro.
Co łączy Katherine Mansfield, Charliego Chaplina, Shakespeare’a, Rilkego, Beethovena, brexit, współczesność, przeszłość, północ, południe, wschód, zachód, mężczyznę opłakującego dawne czasy, kobietę uwięzioną w czasach obecnych? Wiosna. Wielka łączniczka.
Zwracając uwagę na migrację opowieści w czasie i nawiązując do motywów z Peryklesa, jednej z najbardziej opornych i zwariowanych sztuk Shakespeare’a, Ali Smith snuje nieprawdopodobną opowieść o nieprawdopodobnych czasach. W dobie murów i zamknięcia Smith otwiera drzwi. Czasy, w których żyjemy, zmieniają swoją naturę. Czy zmienią też naturę opowieści? Nadzieja umiera ostatnia.
Opis:
Czwarty tom bestsellerowego i nagradzanego cyklu „Pory roku” najwybitniejszej współczesnej pisarki szkockiej.
W teraźniejszości Sacha wie, że świat boryka się z problemami. Robert, jej brat, stwarza problemy. Ich rodzice mają problemy. Tymczasem świat pogrążył się w kryzysie – a prawdziwy kryzys jeszcze się nawet nie zaczął. W przeszłości – cudowne lato. Inne rodzeństwo wie, że czasu jest coraz mniej.
Jest to opowieść o ludziach w przededniu zmiany. Są rodziną, ale uważają się za obcych. Więc: gdzie się zaczyna rodzina? I co łączy ludzi, którzy myślą, że nie łączy ich nic?
Lato.