Czym jest literatura piękna? Co to za utwory literackie? Książki należące do tego gatunku to wszystkie tytuły, które mają wartość artystyczną. Są to zarówno powieści psychologiczne, obyczajowe, jak i romanse, kryminały, horrory, thrillery i książki fantastyczne. Wysokie walory artystyczne sprawiają, że klasyka literatury pięknej oraz nowości należące do tego gatunku cieszą się dużym uznaniem wśród miłośników dobrej książki.
Literatura piękna polska i obcojęzyczna
Mistrzowie literatury pięknej stworzyli przez lata setki dzieł, które wydrukowano w tysiącach egzemplarzy na całym świecie. Wiele kultowych książek trafiło do kanonu lektur szkolnych. Klasyka literatury polskiej i obcojęzycznej to przede wszystkim liczne książki obyczajowe, które rozwijają słownictwo, kształtują światopogląd i pozwalają poznać realia życia ludzi w różnych czasach. Warto przeczytać liczne sagi rodzinne, a także dzieła literackie traktujące o ludzkiej psychice, które wciągają na wiele godzin. Warto także sięgnąć po kultowe kryminały i thrillery słynnych pisarzy, którzy w ciągu życia stworzyli nawet kilkadziesiąt różnych powieści. Część z nich trafiło na ekrany, dlatego czytelnik może porównać książkowy pierwowzór z filmową adaptacją.
Klasyka literatury polskiej obejmuje powieści dla czytelników w każdym wieku. Z kolei wśród nowości znajdą coś dla siebie przede wszystkim młodzi czytelnicy, którzy szukają książek opowiadających o bieżących problemach społecznych. Dzięki nim mogą dowiedzieć się więcej o życiu na emigracji i poznać perypetie bohaterów, którzy postanowili zamieszkać poza granicami Polski. Ponadto do współczesnej literatury pięknej należą książki opowiadające o życiu bohaterów ze społeczności LGBT.
Czym jest literatura piękna – najważniejsze cechy
Cechy literatury pięknej sprawiają, że wyróżnia się na tle literatury użytkowej w sposób, który uniemożliwia pomylenie obu gatunków. Powieść obyczajowa lub romans w niczym nie przypominają podręcznikowych i encyklopedycznych treści. Przedstawiają subiektywną wizję autora na jakiś temat, a ich fabuła jest fikcyjna. Literatura piękna ma na celu niesienie przyjemności i rozrywki, wzruszanie, skłanianie do refleksji, a także rozbawianie. Dzięki temu nowości oraz klasyki literatury pięknej cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem miłośników książek.
W gatunku, jakim jest literatura piękna, cechy charakterystyczne powinno się rozpocząć od tych, które są jej głównymi wyróżnikami, czyli od: fikcji literackiej i obecności narratora. Fikcyjne wydarzenia i postaci pozwalają lepiej zrozumieć, co to jest literatura piękna. Dzieła literackie w tym gatunku są wytworem wyobraźni autora. Nawet gdy przypominają wydarzenia prawdziwe, a tło dla fikcyjnych bohaterów stanowią zdarzenia historyczne, cała fabuła jest wymyślona. To główna cecha, która odróżnia dzieła literatury pięknej od literatury faktu i naukowej. Narrator może być z kolei pierwszoosobowy z ograniczoną wiedzą, jak i trzecioosobowy, wszechwiedzący.
Beletrystyka zagraniczna i literatura piękna polska zawierają liczne opisy uczuć bohaterów, które pomagają czytelnikom utożsamiać się z postaciami i lepiej rozumieć ich zachowanie. Język stosowany przez autora jest finezyjny i kunsztowny, dlatego wzbogaca słownictwo odbiorcy treści i pozwala mu lepiej wczuć się w klimat powieści. Ma to szczególne znaczenie w powieściach historycznych lub opisujących życie wybranej społeczności, np. polskich chłopów z XIX wieku.
Mistrzowie literatury pięknej – Wydawnictwo FOKSAL
Jeśli chodzi o dzieła należące do gatunku literatura piękna, przykłady najlepszych autorów można mnożyć. Do współczesnych mistrzów literatury pięknej należy m.in. Zyta Rudzka, która współpracuje z wydawnictwem W.A.B. Była finalistką konkursu o Nagrodę Literacką Nike 2019. Do grona najlepszych prozaików w gatunku literatury pięknej należy też Milan Kundera. Jego słynna powieść „Nieznośna lekkość bytu” do dziś jest chętnie czytana, a jej treść nie traci na aktualności.
Mistrzowie literatury pięknej to również Vladimir Nabokov i Neal Shusterman. Nabokov przeszedł do historii jako twórca słynnej „Lolity”, kontrowersyjnego dzieła o miłości i pożądaniu dojrzałego mężczyzny do 12-letniej dziewczynki. Neal Shusterman jest z kolei współczesnym autorem, który tworzy poczytne książki dla młodzieży i młodych dorosłych. Jego powieści często przedstawiają apokaliptyczną wizję świata, by skłonić młode pokolenie do refleksji.
Opis:
Pierwsza część pełnej intryg i zakazanej miłości trylogii the nightshade crown. Jedna z najbardziej wyczekiwanych powieści fantasy 2023 roku według goodreads!
Odkąd Lore jako dziecko uciekła z sekty zamieszkującej podmiejskie katakumby, radzi sobie sama, pracując jako roznosicielka trucizny. Stara się nie rzucać w oczy i żyć zgodnie z obowiązującym prawem, aby ukryć swoją niezwykłą i zakazaną moc wskrzeszania zmarłych. Jednak pewnego dnia zostaje schwytana przez mnichów- -wojowników będących na usługach świętego króla.
Dziewczyna spodziewa się, że spłonie na stosie, jednak władca ma wobec niej inne plany. Na rubieżach kraju z dnia na dzień wymierają całe wioski. Lore, używając swoich magicznych umiejętności, ma dowiedzieć się, kto z otoczenia monarchy odpowiada za śmierć jego poddanych.
I tak trafia na ociekający przepychem królewski dwór, gdzie nikt nie mówi prawdy i nikomu nie można ufać…
"Ta książka jest tak złowieszcza, zabójcza i uwodzicielska, że nie będziesz w stanie się od niej oderwać."
Stephanie Garber, autorka serii "Caraval"
"Mam obsesję na punkcie tej książki."
Katee Robert, autorka "Neon Gods"
"Doskonała mieszanka wciągającej magii, głęboko poruszająca fabuła."
Jodi Picoult, autorka powieści "To, co zostało"
"Wypełniona mrokiem i intrygującymi zwrotami akcji powieść, która udowadnia, że Hannah Whitten jest literacką siłą, z którą po prostu trzeba się liczyć."
Erin A. Craig, autorka "Domu soli i łez"
Opis:
Czternastoletni Van spędza wakacje w wiejskim domu ciotki. Poznaje tam Adę, swoją kuzynkę. Młodzi zakochują się w sobie do szaleństwa. Pełne romantyzmu, ale i erotycznej zmysłowości uczucie pochłania ich bez reszty. Nie podoba się to ojcu chłopaka, który robi wszystko, aby przerwać ten związek. Van i Ada rozstają się i tracą kontakt na wiele lat. Kiedy ich drogi ponownie się przecinają, okazuje się, jak bardzo zakazana relacja z młodości determinowała dotychczasowe życie tych dwojga i wpływała na podejmowane przez nich wybory.
"Ada albo Żar. Kronika rodzinna" to najambitniejsze dzieło Nabokova – wypełnione aluzjami do literatury, sztuki, kinematografii, filozofii. Autor nie stroni w nim od gier słownych oraz zabaw z gatunkami literackimi. Ogromnym walorem utworu jest też błyskotliwy i wielowarstwowy humor. Prawdziwa uczta dla czytelników!
Opis:
Najnowszy esej wybitnego współczesnego pisarza, stanowiący komentarz do kontrowersyjnych wydarzeń jego życia, o których usłyszał cały świat.
„Po raz pierwszy w życiu czułem się potraktowany jak przedmiot dokumentalnego filmu o zwierzętach. Trudno mi zapomnieć tę chwilę” Michel Houellebecq.
Michel Houellebecq opisuje wydarzenia od października 2022 do końca marca 2023. Nie tylko odnosi się do udziału w kontrowersyjnym filmie pornograficznym, którego dystrybucję próbował później powstrzymać, ale także opisuje swój spór z Wielkim Meczetem w Paryżu i rozprawia się z oskarżeniami o islamofobię.
Opis:
Musiała wydarzyć się katastrofa, bo Mira wraca do miasta ze swojej przeszłości. Zamieszkuje w domu, którego ułamek należy do niej, reszta do jej ciotecznych sióstr, Anki i Róży. Nowa praca polega na przedzieraniu się przez hałdy na wpół zużytych tekstyliów, segregowaniu, decydowaniu o tym, co da się jeszcze uzdatnić, co należy zutylizować. Wciąż na nowo podejmowany przez Mirę wysiłek zapominania przeszłości, która ją tu doprowadziła, jest nieustannie niweczony przez jej pamięć.
"Reneta" to postapokaliptyczna opowieść o tym, jak wiele razy można restartować własne życie. O zmęczeniu, kapitalizmie, ruchu i zastyganiu. O tym, że niektóre jabłka już rodzą się stare.
Opis:
Bestseller z Japonii!
ZOBACZ
Książka wyróżniona Nagrodą im. Akutagawy, najbardziej prestiżową nagrodą literacką dla nowych autorów w Japonii.
Ciepła i spokojna opowieść o odkrywaniu siebie na nowo.
Jako młoda dziewczyna Momoko wyjechała do Tokio, by uciec przed prowincjonalnym życiem i wreszcie zyskać niezależność. W drodze do wolności paradoksalnie wkroczyła jednak na ścieżkę oczekiwań społeczeństwa: pracowała, była miła dla wszystkich, miała ładny dom, została posłuszną żoną i oddaną matką…
Teraz, w wieku 74 lat, gdy mąż nie żyje, a dzieci dawno odeszły, kobieta wraca myślami do przeszłości. Zastanawia się nad własnym życiem, nad straconymi marzeniami, nad samotnością, starzeniem się i śmiercią… Czy nie za bardzo poświęciła samą siebie? Czy warto było przedkładać dobro innych nad własne?
Gdy pewnego dnia odwiedza ją wnuczka, życie Momoko zaczyna się zmieniać. Nareszcie nadszedł czas, aby zadbać o siebie i cieszyć się każdą chwilą.
„Pójdę sama” to japońska odpowiedź na „Małe eksperymenty ze szczęściem” Hendrika Groena czy „Stulatka, który wyskoczył przez okno i zniknął” Jonasaa Jonassona, a także must-read dla wszystkich, którym spodobało się „Zanim wystygnie kawa” Toshikazu Kawaguchiego.
Opis:
Milan Kundera stawia trudne pytania o tożsamość Europy Środkowej, miotającej się między Wschodem i Zachodem, przepychanej raz w jedną, raz w drugą stronę – pytania, które mimo upływu wielu lat wciąż niestety wydają się niezwykle aktualne.
Ten opublikowany po raz pierwszy w 1983 w piśmie "Le Débat” esej, który został przełożony na wszystkie europejskie języki, jest jednocześnie apelem i oskarżeniem:
Apelem w obronie Europy Środkowej, która dzięki swojej tradycji kulturalnej od zawsze i w całości należała do Zachodu, lecz którą tenże dostrzegał jedynie przez pryzmat jej ustroju politycznego – co czyniło z niej część bloku wschodniego.
Oskarżeniem, gdyż tragedia tego domu „małych narodów” świadomych swojej kruchości jest w istocie tragedią samej Europy, która nie chciała jej dostrzegać i która nawet nie zauważyła, że „małe narody” zniknęły. Czyż nie było to oznaką jej własnego zniknięcia?
Skromny pod względem liczby stron utwór nie zawdzięcza swojej wyjątkowej wartości jedynie przekonującej argumentacji, lecz również niezwykle osobistemu, żarliwemu i zatrwożonemu głosowi Milana Kundery, jednego z największych pisarzy europejskich.
W książce zamieszczono przemówienie młodego Kundery na Zjeździe Pisarzy Czechosłowackich w roku 1967, w pełni Praskiej Wiosny, poprzedzone wstępem politologa Jacques Rupnika, a także przedmowę historyka Pierre'a Nory.
Opis:
Fascynujące losy rodziny, która potrafiła ocalić miłość i godność. Drugi tom wzruszającej sagi rozgrywającej się w szalonym XIX w.
Rok 1852, świat zaczyna mocno przyspieszać, ale na Kujawach czas nadal płynie swoim rytmem. Tutaj słowiańszczyzna ciągle miesza się z chrześcijaństwem, chłopi solidarnie szukają sprytnych sposobów na przetrwanie, a dziedzic, jak zawsze, oczekuje szacunku.
W rodzinie Józwiaków dorasta kolejne pokolenie. Janek ma urodę, dowcip i wdzięk, dziewczyny i sąsiedzi go uwielbiają. Michał nie ma nic, poza zawziętością, nawet ojciec ledwie zauważa jego istnienie. Za płotem dorastają dziewczyny, Janek uwodzi je na potęgę, Michał nie śmie się odezwać do żadnej.
Okolicę pustoszy epidemia cholery, nad rodziną Józwiaków zdaje się ciążyć dziwna klątwa, a gdzieś tam daleko car zastanawia się nad zniesieniem pańszczyzny...
Drugi tom Sagi o ludziach ziemi to opowieść o rodzicielskiej miłości, o dzieciach bardziej i mniej kochanych, o tych, których fortuna uwielbia i tych, których lekceważy.
Opis:
Nowa, długo wyczekiwana książka autorki bestsellerowego „Małego życia”
„Do raju” Hanyi Yanagihary to epicka i niezwykle błyskotliwa powieść, której akcja rozgrywa się na przestrzeni trzech stuleci w trzech różnych wersjach Ameryki. To śmiała historia o kochankach, rodzinie, stracie i ulotnej obietnicy utopii.
W alternatywnej rzeczywistości osadzonej w 1893 roku Nowy Jork należy do Wolnych Stanów. Ludzie mogą tu żyć i kochać wedle własnych upodobań – tak im się przynajmniej wydaje. Pewien neurotyczny potomek prominentnej rodziny odrzuca oświadczyny zamożnego konkurenta, ulegając urokowi niezwykle pociągającego, ale też biednego nauczyciela muzyki.
W 1993 roku na osaczonym przez epidemię AIDS Manhattanie młody Hawajczyk mieszka ze znacznie starszym i zamożniejszym partnerem. Ukrywa przed ukochanym własne traumy oraz niełatwą historię swojej rodziny, istotnie związaną z mrokami aneksji Hawajów przez Stany Zjednoczone.
W roku 2093 świat jest nękany przez epidemie i zniewolony przez rządy totalitarne. Zniszczona chorobą wnuczka wpływowego naukowca usiłuje brnąć przez życie bez wsparcia swojego dziadka, a także odnaleźć zaginionego w tajemniczych okolicznościach męża. W tej dystopijnej rzeczywistości Internet został wyłączony, prasa jest kontrolowana przez władzę, książki są zakazane, a tajna policja szpieguje ludzi za pomocą owadzich dronów.
Te trzy pozornie odrębne fabuły łączą się harmonijnie w genialną symfonię wypełnioną dźwiękami i tematami, które wzajemnie się pogłębiają i wzbogacają: choroba i leczenie przypłacone strasznymi konsekwencjami, bogactwo i nędza, słabość i siła, definicja rodziny i narodu, pycha ludzi władzy i buta rewolucjonistów, tęsknota za ziemskim rajem i jednoczesna świadomość o niemożności jego istnienia. Tym, co łączy nie tylko postaci tej powieści, ale i trzy alternatywne Ameryki, są uczucia, które definiują nas jako ludzi: lęk, miłość, wstyd, pożądanie, samotność.
„Do raju” to książka o nadzwyczajnym wydźwięku literackim, ale przede wszystkim dzieło emocjonalnej geniuszki, nominowanej do Nagrody Bookera, National Book Award i Baileys Women’s Prize for Fiction, a także laureatki prestiżowej Kirkus Prize.
"Obcowanie z arcydziełem należy do rzadkości, ale „Do raju” zdecydowanie jest takim przypadkiem"
The Observer
“Do raju” to wielka literacka podróż dla odważnych i uważnych. Autorka prowadzi nas meandryczną ścieżką przez miejsca i dzieje: od Nowego Jorku po Hawaje, od utopii przeszłości do postpandemicznej dystopii przyszłości. W misterną sieć narracji, obejmującej dwa stulecia, wpleceni są bohaterowie o powtarzających się imionach: Dawid, Edward, Charles/Charlie, a śledzenie ich losów i pokrewieństwa to prawdziwe wyzwanie dla czytających. Ulubiony motyw Yanagihary, jakim jest cierpienie, towarzyszy w swoich najbardziej wyrafinowanych przejawach pięknym i utalentowanym mężczyznom, kochającym do szaleństwa innych mężczyzn. Wszyscy, których zachwyciło „Małe życie”, z pewnością znajdą w „Do raju” wspaniałą i satysfakcjonującą lekturę"
Joanna Bator
"Ze wstrząsów sejsmicznych naszej epoki Yanagihara wysnuła zachwycający, dziwnie piękny, przewrotny fresk, kwestionujący naszą wiarę w indywidualność, sprawczość, wolność, postęp i osiągalność szczęścia - kluczowe idee nowoczesności, stanowiące zarazem fundament powieściowej tradycji. Poszukiwanie w sobie nawzajem oparcia i ratunku jest jedyną namiastką wieczności dla bohaterów bezbronnych wobec sił, których nie pojmują. Żadnego innego raju nie będzie"
Juliusz Kurkiewicz, redaktor naczelny "Książek. Magazynu do Czytania"
"Zaskakująca, genialna, zawiła, piękna, przerażająca. „Do raju” jest – jeśli ten ciąg przymiotników nie oddał tego w wystarczającym stopniu – książką nadzwyczajną. Ci, którzy pochłonęli poprzednią powieść Yanagihary, „Małe życie”, nie będą zdziwieni, że i ta książka, wzorem swojej poprzedniczki, zajmuje się raczej bólem i cierpieniem niż radością i szczęściem. Lecz jest to równocześnie książka pełna doskonale nakreślonych scen i obrazów, która mimo wszystko nie przekreśla nadziei, jaką daje siła miłości" Vogue
"Mamy patriarchę, majątek, dzieci; mamy aranżowane małżeństwo, spadek, prawdziwą miłość, przepaść klasową i znaczący zwrot akcji. Ta niespieszna, bogata w szczegóły powieść flirtuje z konwencjami wielkiej powieści dziewiętnastowiecznej. Lecz to nie wszystko. Yanagihara z oszałamiającą zuchwałością przepisuje Amerykę: zmienia znaczenie tematów, sytuacji i motywów… Ta ambitna powieść dotyka głównych amerykańskich pytań i odpowiada na nie w oryginalny, wciągający sposób. Ma epicki rozmach. Ale w ostatecznym rozrachunku wielkość Yanagihary uwidacznia się wtedy, gdy jest ona najbardziej kameralna"
The New York Times Book Review
"Gigantyczna, osobliwa, wyśmienita, przerażająca i przesiąknięta tajemnicą"
Kirkus Review
"Nadzwyczajna powieść, imponująca potęgą wyobraźni i głęboko poruszająca"
The Bookseller
„Do raju” to transcendentna, wizjonerska powieść o oszałamiającym zasięgu i głębi. Książka tak wielowarstwowa, tak bogata, tak aktualna, tak pełna radości i grozy, że śmiało można określić ją jako przełomową"
Michael Cunningham, zdobywca nagrody Pulitzera, autor „Godzin”
"Powieść „Do raju” Hanyi Yanagihary jest tak dobra, jak „Wojna i pokój”
Edmund White
Dostępne warianty:Książka, Ebook (MOBI, EPUB)Opis:
Napisana pod koniec dwudziestego wieku, jedna z pierwszych powieści o traumie potomków ocalałych z Zagłady. Zyta Rudzka buduje opowieść z dwóch języków: przypowieści i intymnego przeżycia. Odsłania niewydolność pamięci zbiorowej wobec jednostkowego cierpienia i to, że historia w liczbie pojedynczej ma wiele do powiedzenia o wspólnocie.
"Mykwa" to także zapis dojrzewania w komunistycznym kraju i konfrontacja z miłością, która choć niepiękna, oczyszcza.
"Historia Belli i Elżbiety. Z ich żydowskiego świata został tylko antysemityzm. Jest jeszcze Franciszka, babka z rozdania losu, ta, która uratowała. To portret potrójny, ale każda z nich jest osobna” Zyta Rudzka
Dostępne warianty:Książka, Ebook (EPUB, MOBI)Opis:
Laureatka Choix Goncourt Prize i Elle readers' Prize.
Niezwykle szczera i poruszająca powieść, nazywana jedną z najlepszych książek ostatnich lat we Francji.
W skrzynce pocztowej matki Anny Berest znalazła się dziwna pocztówka. Nie była podpisana. Zdjęcie opery paryskiej Garniera, a na odwrocie imiona dziadków jej matki oraz jej ciotki i wujka, którzy zginęli w Auschwitz w 1942 roku. Autorka postanowiła dowiedzieć się, kto ją przysłał. Wynajęła prywatnego detektywa i kryminologa, przepytała mieszkańców wioski, w której zatrzymano jej przodków. Udało jej się odtworzyć epopeję rodziny Rabinowiczów: ucieczkę z Rosji, przeprowadzkę na Łotwę, a potem do Palestyny, osiedlenie w Paryżu i tragiczne wojenne losy. I udało się wreszcie odkryć, kto był nadawcą dziwnej pocztówki…
„Pocztówka” to zarówno powieść detektywistyczna, saga rodzinna, jak i próba zrozumienia własnej tożsamości.
„Czy jedna pocztówka może odmienić życie? Uzdrowić je? Tylko jeśli adresat zada sobie trud zrozumienia ukrytej w niej tajemnicy, do której kluczem są imiona. „Pocztówka” to niezwykle poruszająca książka, od której nie sposób się oderwać. Zabiera w podróż przez czas, przestrzeń, wspomnienia i transgeneracyjne traumy” Sabina Jakubowska, autorka nominowanej do nagrody Nike powieści „Akuszerki”
„Próbując wyjaśnić tajemnicę pocztówki, Anne Berest odkrywa rodzinną historię naznaczoną przez Zagładę”
LaCroix
"Zaczynając od tajemniczej pocztówki, Anne Berest odtworzyła historię przodków zamordowanych w czasie wojny. Powieść, owoc śledztwa przeprowadzonego wspólnie z matką, jest głęboka i osobista. To prawdziwe wydarzenie literackie”
Elle
„W Pocztówce Anne Berest zdaje relację z poszukiwań, w której elementy thrillera łączą się z rekwiem dla przodków”
LePoint
Dostępne warianty:Książka, Ebook (EPUB, MOBI)Opis:
Liryczny i szczery portret dwóch pracujących kobiet.
Pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku María przybywa za pracą z Kordoby do Madrytu. Kilkadziesiąt lat później Alicia pokonuje tę samą drogę, choć z zupełnie innych przyczyn. Co łączy te kobiety? Co je dzieli? Co mają, a co straciły?
Czy człowiek byłby kimś innym, gdyby urodził się w innym miejscu, innym czasie, innym ciele? Jakie znaczenie ma w życiu rodzina? Jaką rolę odgrywają środki finansowe?Co się stanie, kiedy matka postanowi nie opiekować się córką, a co kiedy córka zdecyduje nie opiekować się matką?Cuda to opowieść o kobiecej trosce, odpowiedzialności i oczekiwaniach. To także opowieść o tym, jak definiują nas pieniądze, których nie mamy. To wreszcie podróż przez ostatnie kilkadziesiąt lat historii Hiszpanii, od upadku dyktatury po wybuch feminizmu, opowiedzianej z perspektywy peryferii wielkiego miasta, głosami – i ciałami – tych, które nie mogą demonstrować swoich przekonań, gdyż muszą pracować, aby związać koniec z końcem.
Opis:
Bestsellerowa seria Jakuba Szamałka, która sprzedała się w ponad 160 tys. egzemplarzy!
Na jednej z warszawskich ulic dochodzi do wypadku. Ginie Ryszard Buczek, aktor prowadzący popularny program dla dzieci. Wszystko wskazuje na to, że stracił kontrolę nad pojazdem. Julita Wójcicka, dziennikarka plotkarskiego portalu, ma jednak podstawy sądzić, że ktoś pomógł celebrycie odejść z tego świata. Młoda, niedoświadczona dziewczyna zaczyna prowadzić śledztwo na własną rękę. Szybko przekonuje się, że prawda o śmierci telewizyjnego gwiazdora jest bardziej przerażająca, niż ktokolwiek mógłby sobie wyobrazić. W świecie, w którym rządzą technologie, nic nie jest bowiem takie, jak być powinno...
"Miałem tylko zajrzeć i nie odpuściłem do rana. Bardzo polubiłem Julitę Wójcicką. Dawno nie było tak fajnej bohaterki sensacji."
Marcin Meller
"Mocny, wciągający thriller, po którym trudno się otrząsnąć. Zapamiętajcie to nazwisko! Jakub Szamałek jest jednym z najinteligentniejszych pisarzy młodego pokolenia."
Vincent V. Severski
Opis:
Niezapomniana powieść o miłości z wątkiem kryminalnym.
Lorraine pracuje w paryskiej agencji reklamowej. Jako mała dziewczynka straciła ojca, który został zastrzelony. Po latach człowiek, który twierdzi, że go zabił, zaczyna i jej grozić śmiercią.
Nowojorski artysta Léo wychodzi z więzienia, gdzie odbywał karę za handel kopiami obrazów wielkich mistrzów. Bogaty kolekcjoner, którego oszukał, szuka zemsty.
Kiedy Lorraine i Léo spotykają się w Central Parku, nie wiedzą nawet, jak bardzo ich losy są ze sobą splecione i to już od dawna, ani że ich miłość jest równie nieunikniona, co niemożliwa.
Opis:
Mocno erotyczna nowa wersja mitu o Helenie Trojańskiej, Achillesie i Patroklesie.
Kolejna po Neon Gods i Electric Idol część bestselerowej serii Dark Olympus.
Na Olimpie albo ty rządzisz, albo rządzą tobą. Achilles Kallis urodził się nikim, ale już w dzieciństwie sobie poprzysiągł, że uczyni wszystko, by zdobyć przebojem wewnętrzny krąg Olimpu – istne gniazdo żmij. Kiedy nadarzyła się szansa, aby wraz z innymi powalczyć o tytuł jednego z Trzynaściorga, nie wahał się ani chwili. Wspólnie ze swoim przyjacielem, Patroklesem Fotosem, opracował plan idealny. Jednak nie przewidzieli, że wygraną będzie małżeństwo z piękną Heleną Kasios. Nie mogli także wiedzieć tego, jaki pożar wznieci ta kobieta, kiedy stanie na ich drodze…
Opis:
Istota, Goryl, Larwy, Dito i tytułowe Octopussy to pięć opowiadań których tematem jest koniec – koniec porno, koniec miłości romantycznej i koniec antropocenu, są to zatem opowiadania mocno wpisane w najnowsze prądy kulturowe przejawiające się obecnie we wszystkich dziedzinach sztuki.
Octopussy to w pewnym sensie kontynuacja, ale i rozszerzenie brawurowych, ekoseksualnych Heks, które od dwóch lat są obecne w debacie społeczno-kulturowej, a prawa do nich zostały sprzedane na wiele zagranicznych rynków, w tym do U.S.A, Francji, Brazylii i innych.
Mam dosyć osadzania kultury w wyświechtanych kontekstach. Czuję się tak, jakby zmuszano mnie do spacerowania tylko po jednym miejscu – wielkiej, obciachowej starówce świata. Świata, który ginie przez działania opętanego racjonalizmem człowieka. Nie chcę dłużej błądzić w tym labiryncie, chcę poznawać kulturę w nowym kontekście: biosfery, wody, powietrza, życia roślin i zwierząt. Jestem przekonana, że rację ma Lawrence Buell, który twierdzi, że kryzys klimatyczny to kryzys wyobraźnii musimy mówić w imieniu biotycznej wspólnoty. Octopussy i inne opowiadania z niniejszego zbioru powstały, by tę wyobraźnię poszerzać. A ponieważ moim polem pracy jest seksualność, poszerzam ją poprzez niepokojące, wykraczające poza antropocen, opowieści. Zaprosiłam do mojego świata jaszczury wzięte za reptilian, goryla, larwy, dziewczynę o ośmiu waginach i ducha powstańca warszawskiego po to, by rozepchać granice, w których zatrzasnęło nas oświecenie. Zacznijmy od seksu i patrzmy, co się stanie.Agnieszka SzpilaLizałyśmy skrawki swych ciał nocami na strychu Kokonu, na którym zamontowałyśmy znaleziony w przyklasztornej kuchni rzeźnicki hak. (…) Byłyśmy tym, czym dla trupa są larwy. Przenikałyśmy językami do oczu, uszu i każdej sekretnej dziurki w jej ciele, po to, by wraz z zalewającą ją rozkoszą rozłożyła w sobie dzięki nam gnijące miejsca, w które już dawno wdała się gangrena. Byłyśmy larwami, które uzdrawiały w ten sposób martwotę, chore tkanki nadające się tylko do wycięcia skalpelem. Byłyśmy jego ostrzem, precyzyjnie wykrawającym narośl powstałą w wyniku kontaktu z patogenem. Naszą jedyną funkcją był rozkład szkodliwej materii na części pierwsze. Liżąc podwieszoną, dźgając językami jej sekretne miejsca, zwilżając śliną jej małżowiny, sterczące sutki, plując do pępka, nadgryzając paznokcie i skórki wokół nich, a także drapiąc pazurami plecy i uda, by zaczęły wyciekać z poranionych miejsc krople krwi, oczyszczałyśmy i uzdrawiałyśmy zatruty toksyną krwiobieg świata.Fragment opowiadania Larwy
Opis:
Trzeci tom bestsellerowej serii granice ryzyka.
Drgnij, a zginiesz.
Sopot. Noc. W jednym z domów dochodzi do zagadkowego morderstwa. Życie traci młoda, piękna, pełna życia kobieta. Po paru miesiącach ma miejsce podobna zbrodnia. Sprawę prowadzi charyzmatyczny detektyw Oskar Korda wraz z ekolożką sądową Janiną Hinc i dziennikarką Alicją Grabską. Stopniowo wychodzi na jaw sekretna przeszłość ofiar, a pomiędzy trójką osób prowadzących dochodzenie pojawia się dziwne napięcie. Kryminalistyczne tropy się mnożą, w Trójmieście wybucha panika.
Czy śledczy zdążą odkryć, kim jest zbrodniarz nazwany Młotkarzem z Sopotu, nim ten znów zaatakuje?
„Kawał dobrej kryminalnej roboty. Sobczak wie, jak zadbać o czytelnika. Polecam!”
Robert Małecki
Opis:
Piękna literacka podróż do skrawka Polski sprzed 200 lat. Fascynujące losy rodziny, która potrafiła ocalić miłość i godność.
Anna Fryczkowska, zdobywczyni prestiżowych nagród literackich, powraca z epicką, ponadczasową i przepięknie napisaną opowieścią o tym, co w życiu najważniejsze. „Saga o ludziach ziemi” przedstawia losy rodziny wpisane zarówno w rytm przyrody, jak i w wydarzenia historyczne oraz przemiany społeczne w XIX wieku. Inspiracją dla autorki były unikatowe pamiętniki jej dziadka i ojca.
Rok 1816. Przez Kujawy przeszła właśnie epidemia przywleczona przez rosyjskie wojska. Do jednej z wymarłych wsi dziedzic sprowadza nowe ręce do pracy. Osiedlają się tam Antek i Hanka, młode chłopskie małżeństwo. Liczą na lepszy los: większy kawałek pola, mniejszą pańszczyznę. Walczą o swoją pozycję w nowej społeczności, o niezależność od dworu, uczą się nowinek od holenderskich osadników.
„Saga o ludziach ziemi” to opowieść o czarownicach i śmiertelnych świerkach, o dziadach wędrownych i oszukiwaniu karbowego, o gradach niszczących urodzaj, o chłopskich świętach i radościach, o wierze w Boga i wierze w boginki, o buntach kobiet i mężczyzn, o wolności, na której bohaterom bardzo zależy, a o którą mogą walczyć raczej sprytem niż siłą.
Opis:
Lucy ma wszystko, czego może zapragnąć: piękny dom nad urwiskiem, oddanego męża i dwoje ukochanych dzieci. Jednak pewnego ranka czas staje w miejscu. Rodzinny jacht zostaje znaleziony na morzu, a na pokładzie nikogo nie ma. Mąż Lucy znika, zaś ona z upływem minut zaczyna się zastanawiać, czy możliwe, by to on zabrał łódkę. I gdzie może się podziewać.
Operację ratunkową zakłóca sztorm, jaki zdarza się raz na pokolenie. Tymczasem Lucy próbuje się dowiedzieć, co się wydarzyło na pokładzie jachtu. Nagle dokonuje kolejnego odkrycia. Odkrycia, które wiedzie ją ku niewyobrażalnemu koszmarowi.
Opis:
"Nie byłam już Danicą, lecz Stellą, którą ubóstwiali wszyscy. Byłam Stellą, dla której tutaj przychodzili i zostawiali swoje pieniądze. Byłam dziewczyną dla nich, nigdy dla siebie. To nie jest historia o Kopciuszku, który znalazł księcia.
Znajdziecie tu tylko to, co dzieje się po zachodzie słońca i za zamkniętymi drzwiami. Wszystko, co jest zakazane dla większości z nas."
Danica, dziewczyna, którą błędy młodości zaprowadziły w ciemne zakamarki nocnego klubu i Alan, mężczyzna, który pewnego dnia przypadkowo się w nim pojawia. Ich poznanie rozpoczyna historię, w której nic nie jest oczywiste i przewidywalne.
Czy dziewczyna będzie umiała opuścić niebezpieczne środowisko, gdy na swej drodze spotka miłość swojego życia? Czy może jej przywiązanie do tego miejsca zwycięży?
To nie jest kolejne love story!
Dostępne warianty:Książka, Ebook (EPUB, MOBI)Opis:
Autor bestsellerowej serii „Ukryta sieć” – która sprzedała się w 170 tys. egzemplarzy – zachwyca nową powieścią!
Odkąd Lucy Poplasky wróciła z ostatniej misji NASA, myślała tylko o tym, aby znów znaleźć się na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Nareszcie jej się to udaje. Jako dowódczyni ekspedycji mierzy się jednak nie tylko z dyplomatycznymi napięciami między USA a Rosją, ale i tajemniczą awarią, która zagraża życiu załogi. Sześcioro astronautów, upakowanych w klaustrofobicznych kwaterach, musi przezwyciężyć wzajemną nieufność, by zapewnić sobie przetrwanie. Bo czterysta kilometrów od Ziemi nie ma nikogo, kto mógłby przyjść im z pomocą.
"Inteligentny kosmiczny thriller z rywalizacją globalnych potęg w tle. Fantastycznie wykonany i całkiem niefantastycznie prawdopodobny. Co się stanie, gdy coś pójdzie źle w miejscu, gdzie nie działa żadne ziemskie prawo, czyli na krążącej wokół naszej planety międzynarodowej stacji orbitalnej? Bać się otchłani czy towarzyszy podróży? Świetnie nakreśleni bohaterowie – a zwłaszcza, jak to u Szamałka, główna bohaterka – i imponująca dokumentacja tematu. Autor podaje kosmiczną wiedzę w tak lekki i atrakcyjny sposób, że pochłaniamy „Stację”, jakbyśmy byli inżyniera NASA. Mistrzostwo klasy międzynarodowej, a nawet międzyplanetarnej."
Marcin Meller
"Szamałek przeniósł klasyczną zagadkę zamkniętego pokoju na zupełnie nowy poziom! Doskonały thriller w zachodnim stylu. Szykujcie się na jazdę bez trzymanki!"
Katarzyna Puzyńska
"Czyta się z zapartym tchem. Z jednej strony to fantastyczna literacka podróż na Międzynarodową Stację Kosmiczną, w stylu klasyków powieści przygodowej, z drugiej thriller, który obnaża najgorsze strony nie tylko pojedynczych ludzi, ale i całej ludzkości."
Wojciech Chmielarz
"Okazuje się, że jeśli połączyć tak przyziemne sprawy jak lęki, zazdrość czy kryzys zaufania, a potem dodać do tego kosmiczną scenografię, możemy otrzymać nieprzeciętną opowieść o ludzkich relacjach. Jakub Szamałek udowodnił, że jest mistrzem takich właśnie połączeń. Niby zabiera nas poza Ziemię i świetnie się porusza w stanie nieważkości oraz pośród naukowych faktów, a jednak tworzy historię, która wciągnie nie tylko fanów SF.
Bohaterowie „Stacji” to fascynujące postaci, z którymi wspaniale spędziłam czas."
Justyna Suchecka